Thursday 23 February 2012

0 Παιδικός Ρατσισμός


Είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα που καθημερινά συναντάμε. Τι είναι όμως και τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να μειωθεί?
Ξενοφοβία και ρατσισμός 

    Η "ξενοφοβία" είναι ότι ακριβώς φαίνεται. Φόβος προς το ξένο, φόβος προς το "άλλο", το διαφορετικό, το άγνωστο. Παθητική δραστηριότητα της ΜΗ αποδοχής αυτού που δεν θεωρούμαι "ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ σωστό".
    Ο "ρατσισμός"  είναι η Ενεργητική δραστηριότητα (ακόμα και αν είναι σιωπηλή) απέναντι όχι μόνο στις ξενοφοβικές σκέψεις και απόψεις αλλά και στις τάσεις που έχει ένα άτομο. Ο ρατσισμός αναλύεται σε πολλά είδη όπως: εθνικός - φυλετικός, προέλευσης, χρώματος, φύλου, θρησκευτικής ταυτότητας, οικονομικής επιφάνειας, πολιτικής - ιδεολογικής έκφρασης, σεξουαλικής επιλογής, ηλικίας, φυσικής ικανότητας (ΑμεΑ, οροθετικοί, ασθενείς ψυχικής υγείας κλπ).

 Ο ρατσισμός στα σχολεία

Πόσο σκληροί κριτές μπορούν να αποδειχθούν τα παιδάκια στο σχολείο, γιατί η Μαρία φοράει γυαλάκια, ο Νικολάκης σιδεράκια, ο Γιωργάκης είναι χοντρούλης, η Δημητρα κλαίει όλη μέρα και ο Ιβάν ειναι μαυρούλης. Τα απωθούν, τα χλευάζουν και σε σπάνιες περιπτώσεις ασκούν σωματική βία πάνω τους. Γιατι? Μήπως γιατι δεν έμαθαν να ΜΗΝ αρέσκονται στην διαφορετικότητα του ατόμου? Ότι είναι διαφορετικό από μας δεν ειναι και ωραίο?
Είναι γεγονός ότι τα σχολεία λειτουργούν ως καθρέπτης της κοινωνίας μας και των διαφόρων στερεοτύπων της που όμως δεν υφίστανται στην πραγματικότητα. Το πρόβλημα γίνετε ακόμα πιο έντονο όταν εκπαιδευτικοί και γονείς δεν συνδράμουν αρκετά ή και καθόλου στην καταπολέμηση των διακρίσεων και στην προσπάθεια αρμονικής συνύπαρξης.
Ποιος σκέφτεται τι ψυχικά τραύματα έχουν δημιουργηθεί στην ψυχή αυτού του παιδιού που δέχεται τον ρατσισμό? Τι βιώματα έχει μέσα του? Πως Θα του βγούν στην πορεία της ανάπτυξης του και πως θα τα εκφράσει? ΚΑΝΕΝΑΣ. Το χειρότερο όμως είναι πως εκφράζουν στο μέλλον αυτα τα παιδιά. Νευρικές ανορεξίες, ψυχολογικές διαταραχές και άλλα.
Ποιος έχει το δικαίωμα να κατακρίνει το κάθε τι «διαφορετικό»? Κανείς δεν ειναι τέλειος και ΟΛΟΙ ειναι μοναδικοί. Το πρόβλημα οφείλετε κυρίως στις απαρχαιωμένες αντιλήψεις και στην έλλειψη μόρφωσης. Ξεκινάει απο τους ανθρώπους που ζούμε και μεγαλώνουμε μαζί τους και συνεχίζει στα σχολεία από τους ανθρώπους που μας δίνουν γνώσεις, τους εκπαιδευτικούς.

Γονείς 

 Το μορφωτικό επίπεδο των γονέων επηρεάζει και το βαθμό ανεκτικότητας των παιδιών τους για τους "διαφορετικούς" μαθητές. Μόρφωση και Ξενοφοβία δεν συμβαδίζουν καθόλου για αυτούς και παρουσιάζονται ως αντιστρόφως ανάλογα μεγέθη. Κατά συνέπεια, τα παιδιά γονέων με ανώτερη / ανώτατη μόρφωση είναι χαρακτηριστικά πιο ανεκτικά στο "διαφορετικό" από τα παιδιά γονέων με στοιχειώδη μόρφωση.

Εκπαιδευτικοί 

 Το σχολείο, ένας από τους βασικούς χώρους κοινωνικοποίησης και διαμόρφωσης της 
προσωπικότητας των νεαρών ατόμων, εμφανίζεται σε πολλές περιπτώσεις να είναι ένας χώρος διακρίσεων. Οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που θα μετριάσουν και θα εξαλείψουν μέσα στα σχολεία τον ρατσισμό, θα γίνουν το "καλό παράδειγμα" πιο λαϊκά . Υπάρχουν αξιόλογοι εκπαιδευτικοί που κάνουν θεσπέσιο έργο αλλά μόνοι τους δεν μπορούν να φέρουν την επιτυχία. Συνήθως αποτυγχάνουν οι προσπάθειες λόγω έλλειψης γνώσης του αντικειμένου και ομαδικότητας.

 Αντιμετωπίση

 -   ΣΕΒΑΣΜΟΣ, ας μάθουμε λοιπόν τι είναι και πως λειτουργεί. Σέβομαι κάθε τι που ειναι γύρω μου, όπως ακριβώς είναι, σέβομαι το «διαφορετικό». Ίσα ίσα προσπαθώ να πάρω τα καλά του στοιχεία και να γίνω ακόμα καλύτερος άνθρωπος. Όλοι είμαστε ίδιοι κάτω απο τα μάτια του Θεού, είτε αυτός λέγετε ΑΛΛΆΧ είτε φοράει γυαλάκια, έχει μεγάλη κοιλίτσα και φοράει σιδεράκια.  

  -  ΓΝΩΣΗ, όταν κάτι είναι ξένο και μακρινό και σιγα σιγά διαβάζοντας και ψάχνοντας μαθαίνουμε για αυτό, μέρα με την μέρα το γνωρίζουμε, το φέρνουμε πιο κοντά μας και παύουμε να το "μισούμε" πλέον.

  -  ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΕΊΔΗΣΗ, ας την αποκτήσουμε ΟΛΟΙ μας  για το συλλογικό καλό και όχι το ατομικό όπως συνηθίζετε τελευταία!  

    Μόλις κατανοηθούν αυτά απο γονείς και εκπαιδευτικούς κυρίως όπου μεγαλώνουν και εκπαιδεύουν τα παιδιά του αύριο, θα έχει γίνει ενα πολύ ΜΕΓΑΛΟ βήμα στην καταπολέμηση του ρατσισμού.

Λ.Α

No comments:

Post a Comment